dinsdag 18 maart 2014

Wat vooraf ging

Presentatie Kern met Pit op 18 januari in Grathem

Hegga Metamorfosa heeft een onderdeel van het plan van fase 2 ingeschreven voor de wedstrijd Kern met Pit 2014. Van de 24 aangemelde projecten zijn we met 15 andere dorpen geselecteerd om ons project Grensposten aanstaande zaterdag in Grathem aan een jury te presenteren. Uiteindelijk mogen 12 projecten meedoen aan de landelijke wedstrijd Kern met Pit 2014.

Voor meer informatie zie de website http://www.kernmetpit.nl






















Sessies

Op 11 december j.l. zijn we met een groep van 22 Hegelsommers gestart aan het vervolgtraject.
In drie sessies willen we met deze groep een gezamenlijke dorpsambitie formuleren en komen tot een blauwdruk voor de toekomstige acties. 
Tevens is het doel om ideeën uit te wisselen en het draagvlak van de ideeën voor Hegelsom te vergroten.

De eerste sessie op 11 december 2013 was een inspiratiesessie. Aan de hand van een aantal inspirerende voorbeelden werd er in groepen een mindmap gemaakt. Het resultaat van de sessie en mindmap is een 20-tal ideeën voor activiteiten en dorpsverfraaiing. Verrassend om te zien dat uit een brainstormsessie veel ideeën ontstaan voor Hegelsom die je morgen zou kunnen uitvoeren. 

De tweede sessie op 8 januari was een BHAG (Big Hairy Audacious Goal)-sessie waarbij de deelnemers onder leiding van Eric Lamers van Imagro een uitdagend toekomstbeeld formuleerden.
Er werd stevig gediscussieerd in groepen over hoe Hegelsom er in de verre toekomst kan uitzien. 
Hieruit wordt een dorpsambitie geformuleerd.

Tijdens de derde sessie op 22 januari vertalen we de ambitie naar concrete acties op de korte termijn. Het resultaat van de derde sessie is een actielijst om fase 2 van Hegga Metamorfosa in de praktijk handen en voeten te geven.

Hier volgen enkele sheets van de inspirerende sessies.

































DORPSMARKETINGCONGRES

Een vernieuwende creatieve en samenhangende manier van kijken naar de ontwikkeling van dorpen.
Presentatie Tuutetrek en Hegga Metamorfosa op het Eerste Nederlandse Dorpsmarketingcongres in Ottersum
Dit congres was op 12 september en we waren uitgenodigd om een presentatie te geven. 
Op de dag waren er zo’n 170 deelnemers uit verschillende dorpen uit Limburg en Brabant aanwezig.
Onze mooie presentatie oogste veel waardering. De toehoorders waren onder de indruk van hoe het allemaal loopt binnen Tuutetrek en hoe Hegga Metamorfosa zich ontwikkeld.



DE BANNERS

Door middel van interviews werden dorpsgenoten gevraagd welke beelden en wensen zij hebben over Hegelsom en zijn er portretten gemaakt op een plek die voor hun een betekenis heeft. Deze hangen momenteel verspreid in ons dorp. Zo krijgt Hegelsom letterlijk gezicht(en).































DE INTERVIEWS

We starten met de eerste stap van onze plannen; het inventariseren van wat er leeft onder de dorpsgenoten. Onder de naam Geef jij Hegelsom een nieuw gezicht worden lukraak twintig dorpsgenoten of groepen uitgenodigd om mee te doen aan een interview.
De interviews worden wekelijks gepubliceerd in het nieuwe Haegelsums Bledje.































HEGGA METAMORFOSA

De werkgroep voor dorpsverfraaiing is een feit. Ze is samengesteld uit een aantal creatieve koppen in combinatie met enkele organisatiekanonnen. Onder de naam Hegga Metamorfosa gaat zij werken aan een totaalplan om Hegelsom in de komende jaren een nieuw gezicht te geven.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten